6. nov. 2013

DIY: Mini bog


Super sød mini bog til citater, billeder, historier eller hvad du nu har lyst til at komme i den. 

Det skal du bruge
  • Papir, ensfarvet eller forskellig farvet som jeg har valgt
  • Karton, til for- og bagside 
  • Saks, lim og linial 
Sådan gør du
Det kan være svært at forklare på skrift hvordan man gør, men jeg prøver. Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive en kommentar, så vil jeg forsøge at svare så hurtigt og godt som muligt. 

Til at starte med skal du have alle delene til bogen klippet ud. Mine sider i bogen, som er lavet af papir klippede jeg i 10,5 cm x 10,5 cm - det passer med at dele en A4 på midten og derefter klippe fire firkanter ud af det. Jeg har 16 sider i min bog. Udover siderne skal du også klippe en bagside og en forside i karton, i samme størrelse som siderne i bogen. 
Siderne i bogen skal limes fast til en slags mussetrappe, den laver du 10,5 cm høj og så lang som du nu vil. Et godt udgangspunkt er at klippe et stykke karton A4 over på midten, og derefter bruge den ene side og bøje den fra side til side (se billedet nedenunder). 


Det er op til dig selv hvor mange sider du vil have i bogen, og det kommer lidt an på hvor smalt du folder 'mussetrappen'. Sørg dog for at folderne bliver nogenlunde lige store. Begynd derefter bagfra på folderne, og lim papirsiderne på en efter en, på selvfølgelig hver anden fold, sådan at du kan fornemme det bliver som at bladre i en bog.



Som en af de sidste ting skal du have skjult alle folderne ('mussetrappen'), som samler bogen. Dette gjorde jeg lidt på øjemål, hvor jeg tog et stykke karton som var 10,5 cm højt og omkring 3-4 cm bredt. Lim det fast på den øverste og bagerste fold på 'mussetrappen'.

Til allersidst skal for- og bagsiden limes på. Jeg limede dem oven på den forreste og bagereste side, og også ovenpå den jeg satte på for at skjule folderne.


Held og lykke med bogen! Nu er det bare den skal fyldes op med indhold, jeg fylder min med instagrambilleder, og giver den som pakke i en julekalender til en veninde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar